Kompetensi Pedagogik Guru MI dalam Mengimplementasikan Kurikulum
Keywords:
Pedagogical competence, MI teachers, Merdeka Curriculum, challenges, strengthening strategiesAbstract
This study aims to examine the pedagogical competence of Madrasah Ibtidaiyah (MI) teachers in implementing the Merdeka Curriculum and to identify the challenges and strategies needed for its strengthening. The Merdeka Curriculum requires teachers to design student-centered learning, manage classrooms effectively, and conduct evaluations based on diagnostic and formative assessments. This study reveals various challenges faced by MI teachers, such as limited understanding of the new curriculum, lack of continuous training, limited digital literacy, and high administrative burdens. Furthermore, the study proposes strategies for strengthening pedagogical competence, including reflective practice-based training, development of teacher learning communities, mentoring and coaching support, and provision of adequate learning resources. The findings indicate that support from various stakeholders is crucial to enhance MI teachers’ pedagogical competence, ensuring optimal implementation of the Merdeka Curriculum and positive impacts on the quality of primary education in Indonesia.
References
Ahmad Fauzi, "Transformasi Pembelajaran di MI Berbasis Teknologi Digital pada Kurikulum Merdeka," Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 12, No. 1 (2023).
Dwi Astuti & Rina Wulandari, "Penguatan Kompetensi Pedagogik Guru melalui Implementasi Kurikulum Merdeka," Jurnal Pendidikan Madrasah, Vol. 5, No. 2 (2023).
Dwi Jayanti P. Lestari, Imam Bahrozi, dan Ivo Yuliana, “Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka,” Jurnal Review Pendidikan Dasar 9, no. 3 (2023).
Endang Susanti, “Refleksi Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka,” Jurnal Pendidikan Profesi Guru 4, no. 1 (2023).
Fauzan, M., "Penggunaan Media Digital dalam Pembelajaran di MI," Tadris Digital, Vol. 6, No. 1 (2024).
Fauziah, L., "Penguatan Karakter Siswa MI melalui Projek Profil Pelajar Pancasila," Jurnal Madrasah, Vol. 5, No. 1 (2024).
Hamid Hasan, Pengembangan Profesionalisme Guru, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2021.
Hidayati, N., "Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka di Madrasah Ibtidaiyah," Jurnal Ilmu Pendidikan MI, Vol. 5, No. 2 (2023).
Hartati, “Perubahan Paradigma Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka,” Jurnal Inovasi Pendidikan 5, no. 1 (2023).
Ismail, M., "Asesmen Formatif dan Diagnostik dalam Pembelajaran MI," Tadris: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, Vol. 9, No. 1 (2023).
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka (Jakarta: Kemendikbudristek, 2022).
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Buku Panduan Pembelajaran dan Asesmen Kurikulum Merdeka (Jakarta: Kemendikbudristek, 2022).
Kemendikbudristek, Panduan Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Jenjang MI/SD (Jakarta: Kemendikbudristek, 2022).
Kemendikbudristek, Capaian Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka (Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, 2022).
Kemendikbudristek RI, Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (Jakarta: Kemendikbudristek, 2022).
Kemendikbudristek, Panduan Pembelajaran dan Asesmen Kurikulum Merdeka (Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, 2022).
Munawaroh, S., "Pengembangan Modul Ajar MI Berbasis Capaian Pembelajaran," Jurnal Kurikulum dan Teknologi Pembelajaran, Vol. 8, No. 1 (2023).
M. Taufiq dan Siti Maryani, “Kompetensi Guru dalam Menghadapi Tantangan Kurikulum Merdeka,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 7, no. 1 (2023).
Miftahul Jannah, “Peran Kompetensi Pedagogik dalam Mewujudkan Merdeka Belajar,” Jurnal Edukatif 5, no. 2 (2022).
Nurhasanah, "Peran Kompetensi Pedagogik Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar," Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, Vol. 9, No. 2 (2023).
Niken Septiani dan Dwi Wahyuni, “Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu 6, no. 1 (2022).
Permendiknas No. 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru.
Putri Dwi Jayanti P. Lestari, Imam Bahrozi, dan Ivo Yuliana, “Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka,” Jurnal Review Pendidikan Dasar 9, no. 3 (2023).
Rahmawati, S., "Pemahaman Karakteristik Peserta Didik dalam Konteks Kurikulum Merdeka," Jurnal Pendidikan Dasar Islam, Vol. 4, No. 1 (2023).
Rahayu Nur Fitria dan Dinda R. Pratiwi, “Peran Komunitas Praktisi dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di Era Merdeka Belajar,” Jurnal Ilmu Pendidikan 5, no. 2 (2023).
Safitri, L., "Kesiapan Guru MI dalam Menerapkan Pembelajaran Berdiferensiasi Kurikulum Merdeka," Al-Afkar: Jurnal Keislaman dan Pendidikan, Vol. 6, No. 1 (2024).
Sari, D. M., "Peran Kepala Madrasah dalam Mendukung Implementasi Kurikulum Merdeka di MI," Jurnal Kepemimpinan Pendidikan Islam, Vol. 6, No. 2 (2023).
Siti Marwiyah, "Efektivitas Program Pelatihan Berbasis Praktik dalam Meningkatkan Kompetensi Guru MI," Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, Vol. 7, No. 1 (2024).
Siti Maryani, “Penguatan Kompetensi Guru melalui Apresiasi dan Insentif,” Jurnal Inovasi Pendidikan 5, no. 1 (2023).
Septiani dan Wahyuni, “Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar,” Jurnal Basicedu 6, no. 1 (2022).
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Pasal 10 Ayat 1.
Wahyuni, A., "Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka di MI," Jurnal Pendidikan Islam Dasar, Vol. 4, No. 2 (2023).
Winarni, “Kendala Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan Nusantara 3, no. 2 (2022).
Wahyudi dan Astuti, “Efektivitas Coaching dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru,” Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara 4, no. 2 (2023).
Yuliani, E., "Asesmen dalam Kurikulum Merdeka: Dari Diagnostik Menuju Refleksi," Jurnal Evaluasi Pendidikan Islam, Vol. 3, No. 2 (2022).
Zainal, A., "Peran Guru dalam Membentuk Karakter melalui Pembelajaran Kontekstual," Jurnal Pendidikan Karakter, Vol. 10, No. 1 (2021).