Penguatan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui Literasi Keagamaan Digital

Authors

  • Rikza Syahrial Kurniawan UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Muhammad Fahmi UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Ali Mas’ud UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Syaifuddin Syaifuddin UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.54180/elbanat.2024.14.1.1-16

Keywords:

Learning Motivation, Islamic Religious Education, Digital Religious Literacy

Abstract

The rapid development of today's digital world is both a challenge and an opportunity in the world of education, especially in Islamic Religious Education (PAI). New breakthroughs from educators are really needed in strengthening students' learning motivation so that they are always enthusiastic in the learning process. This research aims to examine the application of digital religious literacy as an effort to strengthen PAI and BP learning motivation in class XI students at SMA Negeri 1 Gedangan Sidoarjo. This research is a type of field research using a descriptive qualitative approach. The data collected is the result of observation, interviews and documentation through purposive sampling techniques. The technique used in data analysis goes through three stages, namely data condensation, data presentation and drawing conclusions. This research shows the results that the application of digital religious literacy has significantly strengthened the motivation to learn PAI and BP in class XI students at SMA Negeri 1 Gedangan Sidoarjo. This can be a guide for Islamic religious educators in designing relevant learning according to current developments and preparing students to face future challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, M. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Pt Bumi Aksara, 2009.
Audina, Mutia Analisawati. Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di SMAN 12 Semarang, Skripsi Pada Sarjana UIN Walisongo Semarang, Semarang,
2019.
Aziz, Abd. Landasan Pendidikan, Pamulang: HAJA Mdaniri, 2018.
Bakhtir, Nurhasanah. Pendidikan Agama Islam, Riau: Aswaja Pressindo, 2018.
Bernadetta, Pratiwi. Kurikulum Dan Pembelajaran, Medan: Yayasan Kita Menulis, 2021.
Darajat, Zakiyah. Ilmu Jiwa Agama, Yogyakarta: Bumi Aksara, 2017.
Elihami, Penerapan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Pribadi Yang Islami, EDUMASPUL, Vol. 2 No. 1, Februari 2018.
Fatmawati, Erma. Pendidikan Agama Untuk Semua, Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu Group, 2020.
Firmansyah, Iman. Pendidikan Agama Islam Pengertian Tujuan Dasar Dan Fungsi, Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim, Vol. 17, No. 2. 2019.
Firmansyah, Iman. Pendidikan Agama Islam Pengertian Tujuan Dasar Dan Fungsi, Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim, Vol. 17, No. 2. 2019.
Mahdar, “Ilmu Pendidikan,” Pujangga Vol. 1, No. 1, 2017.
Meutiawati, Ida. Konsep Dan Implementasi Pendekatan Kontekstual Dalam Proses Pembelajaran, Vol. 13 No. 1. 2023.
Moleong, Lexy J. Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: Pt Rosdakarya, 2014.
Muhaimin, Dkk., Srategi Belajar Mengajar Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran PAI, Surabaya: CV Citra Media, 1996.
Muhardi, Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia, MIMBAR?: Jurnal Sosial dan Pembangunan 20, no. 4. 2004.
Mujiono, dan Dimyati. Belajar Dan Pembelajaran, Jakarta: PT Asdi Mahasatya, 2002.
Nashrullah, Pengantar Kurikulum Profil Pelajar Pancasila Di Pendidikan Dasar, Jakarta: CV. Kanhayakarya. 2021.
Negeri, Husaini Usma Dkk. Metodologi Penelitian, Jakarta, Pt. Bumi Aksara, 2006.
Pemerintah Indonesia, “Perundang-Undangan Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945,” Undang-Undang Nomor 23. 2017. Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 15 Tahun 2014 Pasal 1.
Purwanto, Ngalim. Psikologi Pendidikan, Bandung: Pt Rosdakarya, 2002.
Rohidin, Pendidikan Agama Islam, Yogyakarta : FH UII Press. 2020.
Rohman, M Saifullah. Kandungan Nilai-Nilai Syariat Islam Dalam Pancasila, Millah, Vol. 12, No. 1. 2013.
Santrock, Jhon W. Psikologi Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2007.
Sardiman, Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada, 2011.
Shihab, M. Quraish. Membumikan Al-Qur?An, Fungsi Dam Peran Wahyu Dalam Kehidupan Masyarakat, Bandung: Mizan, 1999.
Sholeh, “Pendidikan Dalam Al-Qur’an (Konsep Ta’lim QS. Al-Mujadalah Ayat 11),” Journal of Islamic Religious Education Al-Thariqah 1, no. 2. 2017.
Sugianto, Oga Dkk. Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, IJOIS: Indonesian Journal Of Islamic Studies, Vol. 4 No. 1. Januari-Juni 2023.
Sugiyono, R&D, Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif, Bandung: Alfabeta, 2017.
Suprijono, Agus. Cooperative Learning Teori Dan Aplikasi Paikem, Surabaya: Pustaka Pelajar, 2009.
Syahrizal, Dkk. Pendidikan Agama Islam. Sumatra Barat: Insan Cendekia Mdaniri, 2020.
Umar, Mardan Dan Feiby Ismaii, Buku Ajar Pendidikan Agama Islam (Konsep Dasar Bagi Mahapeserta Didik Perpendidikan Tinggi Umum), Manado : CV. Pena Persada. 2020.
Usman, Nurdin. Konteks Implementasi Berbasis Kurikulum, Yogyakarta: Insan Media, 2002.
UU Nomor 20 Tahun 2003, Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Zain, Syaiful Bahri Djamarah Dan Aswan. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2006.
Zaini, Muhammad dan Agus Purwowidodo. Teori Dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar, Yogyakarta: Penebar Media Pustaka, 2023.
Zuhri, Achmad Muhibbin. Beragama Di Ruang Digital: Konfigurasi Ideologi dan Ekspresi Keberagaman Masyarakat Virtual, Lamongan: Nawa Litera, 2021.

Downloads

Published

2024-06-19

How to Cite

Kurniawan, R. S., Fahmi, M., Mas’ud, A., & Syaifuddin, S. (2024). Penguatan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui Literasi Keagamaan Digital. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 14(1), 1–16. https://doi.org/10.54180/elbanat.2024.14.1.1-16

Issue

Section

Articles