Model Pembelajaran Inovatif Ma’had Al-Jamiah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya; Upaya Pengembangan Karakter dan Pengalaman Belajar Holistik Mahasantri

Authors

  • Bahtiar Rifa'i UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.54180/elbanat.2023.13.2.371-395

Keywords:

Ma’had al-Jami’ah, UIN Sunan Ampel Surabaya, Character Formation, Mahasantri

Abstract

This qualitative descriptive research aims to provide an analysis of the learning models used by Ma'had al-Jami'ah UIN Sunan Ampel Surabaya in forming the character of mahasantri. The research collection techniques used were interviews, observation and documentation with the aim of exploring various models used in building mahasantri character. The results of the research show that there are several approaches used in forming the character of mahasantri in Ma'had al-Jami'ah. These models include good habits towards students, role modeling, discipline development, as well as through participatory learning. These models reflect Ma'had al-Jami'ah's innovative efforts in creating a conducive educational environment and providing a holistic learning experience for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, Nurlaelah. “Muhammad Abduh: Konsep Rasionalisme Dalam Islam.” Jurnal Dakwah Tabligh 15, no. 1 (2014): 51–68.
Afnil, Guza. “UU SISDIKNAS No. 20 Th 2003 dan UU Dosen No. 14 Th 2005.” Jakarta, Asa mandiri (2008).
Bistara, Difran Nobel. “Plagiarisme dan Cara Menghindarinya” (2022).
Cresswell, John W. “Penelitian Kualitatif dan Desain Riset: memilih diantara lima pendekatan.” Yogyakarta: Pustaka Pelajar (2015).
Hasan, M Iqbal. “Ahmadi, Rulam. Metodologi Penelitian Kualitatif (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014).
Bungin, M. Burhan. Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya,(jakarta: Kencana, 2007).
Departemen pendidikan dan kebudayaan, Kamus besar bahasa Indonesia.” Focus 1, no. 3 (2018)
Hutami, Nestiani, dan Meria Zakiyah Alfisuma. “The Application of Socio-Cultural Pedagogical Approach in Teaching Popular Literature.” Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, dan Budaya 12, no. 2 (2022): 197–216.
Mahfud, Choirul. “The Role of Islamic Education Teachers of Early Age In The Eradication of Illiteracy In Indonesia.” Nur El-Islam: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan 5, no. 1 (2018): 1–15.
Mahmud, Amir. “Dinamika Pengembangan Kurikulum Pendidikan di Pesantren Rifaiyah (1974-2014).” UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN KALIJAGA, 2014.
Mahmud, Amir, dan Zaini Tamin Ar. “Transformasi Pesantren (Studi terhadap Dialektika Kurikulum dan Kelembagaan Pondok Pesantren Rifaiyah Pati).” EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam 9, no. 2 (2019): 156–176.
Moleong, Lexy J. “Metode penelitian kualitatif edisi revisi.” Bandung: PT Remaja Rosdakarya (2014).
Nizar, Samsul. “Sejarah pendidikan Islam: Menelusuri jejak sejarah pendidikan era Rasulullah sampai Indonesia.” (No Title) (2007).
Nuryatin, Atin, dan Sri Mulyati. “Analisis Perilaku Belajar Mahasiswa Fkip Universitas Kuningan.” Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi 18, no. 1 (2021): 77–89.
Rofitasari, Dwi Mei Cesarti. “Analisis Kasus Plagiarisme Pada Artikel Ilmiah Dengan Penggunaan Teori Linguistik Kepengarangan Sebuah Kajian Linguistik Forensik.” UNIVERSITAS AIRLANGGA, 2020.
Sa’diyah, Halimatus, Hanik Yuni Alfiyah, Zaini Tamin Ar, dan Nasaruddin Nasaruddin. “Model Research and Development dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam 10, no. 1 (Juni 2020): 42–73.
Sholeh, Moh. Bertobat Sambil Berobat. Hikmah, 2008.
Sutrisno, Gono, Budi Karyanto, dan Lona Noviani. “FENOMENA GRATIFIKASI DALAM KONTEKS PERGURUAN TINGGI.” Jurnal Manajemen dan Retail 3, no. 1 (2023): 51–59.
Sutrisno, Nandang, Despan Heryansyah, Sahid Hadi, dan Christopher M Cason. “The Regulation of Defendant’s Religious Identity in Court Decisions.” Bestuur 10, no. 2 (2022): 85–104.
Syafe’i, Imam. “Pengaruh Tingkat Pengetahuan Agama terhadap Persepsi Mahasiswa pada Gerakan Radikalisme Berbasis Agama (Studi pada Mahasiswa UIN Raden Intan Lampung).” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 9, no. 1 (2018): 61–79.
Temesvari, Nauri Anggita, D Witri, dan Z Qomarania. “Pendampingan Menghindari Plagiarisme dalam Penulisan Karya Tulis bagi Mahasiswa.” Pendampingan Menghindari Plagiarisme Dalam Penulisan Karya Tulis Bagi Mahasiswa 8 (2022): 268-286.
Tilaar, Henry Alexis Rudolf. Pendidikan, kebudayaan, dan masyarakat madani Indonesia. PT. Remaja Rosdakarya, 2002.
Yusuf, Choirul Fuad. “Budaya Sekolah dan Mutu Pendidikan.” Jakarta: PT. Pena Citasatria (2008).
Zarkasyi, Abdullah Syukri. “Pola pendidikan pesantren dalam pembentukan karakter bangsa.” In Makalah disajikan dalam seminar: Pendidikan Karakter Bangsa melalui Pola Pendidikan Pesantren. Balitbang, Kemendiknas, 10–12, 2010.

Downloads

Published

2023-12-07

How to Cite

Rifa'i, B. (2023). Model Pembelajaran Inovatif Ma’had Al-Jamiah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya; Upaya Pengembangan Karakter dan Pengalaman Belajar Holistik Mahasantri. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 13(2), 371–395. https://doi.org/10.54180/elbanat.2023.13.2.371-395

Issue

Section

Articles