Implementasi Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions pada Mata Pelajaran Fiqih dalam Meningkatkan Pemahaman Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.54180/elbanat.2023.13.2.194-215Keywords:
Cooperatif Learning, Student Teams Achievement Divisions, Fiqih, Learning StudentAbstract
The cooperative learning model is a form of learning based on a constructivist approach which refers to learning methods. One type of learning model that is relevant, effective and efficient for the purposes of learning fiqh, especially lending and borrowing material, is the Student Teams Achievement Division (STAD) type cooperative model. The advantage of STAD learning is that it can combine academic competence (learning to know, learning to do, learning to be) with social competence (learning to live together). This research aims to analyze the application of STAD learning in improving students' understanding of learning. The results of the research show that in the STAD type cooperative method, students are required to look for the material assigned in the group and they are more courageous in expressing opinions and ideas that are in the minds of the group members. As a result, students are more critical in the social environment and are braver and more active in front of the class. The application of the STAD type cooperative method in learning activities in fiqh subjects to improve students' learning understanding is quite interesting to research. Therefore, we hope that there will be further researchers regarding this matter in the future
Downloads
References
Esminarto, Esminarto, Sukowati Sukowati, Nur Suryowati, dan Khoirul Anam. “Implementasi model STAD dalam meningkatkan hasil belajar siwa.” BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual 1, no. 1 (2016): 16–23.
Faizin, Moh, Rifani Nabilla Rahman, Saniyyah Labibah, Vanissa Arum Saharani, dan Azmi Niswah Nabila. “Keterampilan Pendidik Abad 21 dalam Mengaplikasikan Pendekatan
Student Centered Learning pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” EL BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam 13, no. 1 (2023): 1–22.
Fatimah, Ana Cahayani. “Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif tipe Student Teams Achievement Division (STAD) pada Mata Pelajaran Fikih dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah Negeri Model Makassar.” Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan 8, no. 1 (2017).
Huda, Miftahul. “Model-model pengajaran dan pembelajaran: Isu-isu metodis dan paradigmatis” (2013).
Kasman, Kasman. “PENGGUNAAN METODE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) UNTUK MENINGKATAN HASIL BELAJAR FIQIH MATERI TAHARAH (NAJIS DAN HADAS) PADA SISWA KELAS VII-B MTSN 3 ACEH BARAT TAHUN PELAJARAN 2022/2023.” Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan 8, no. 2 (2022): 150–157
Maesaroh, Siti. “Peranan metode pembelajaran terhadap minat dan prestasi belajar pendidikan agama Islam.” Jurnal kependidikan 1, no. 1 (2013): 150–168.
Mahfud, Choirul. “The Role of Islamic Education Teachers of Early Age In The Eradication of Illiteracy In Indonesia.” Nur El-Islam: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan 5, no. 1 (2018): 1–15.
Maulana, Panji, dan Aulia Akbar. “Penerapan pembelajaran kooperatif tipe STAD (student team achievement division) untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman di sekolah dasar.” Jurnal Pesona Dasar 5, no. 2 (2017).
Moleong, Lexy J. “Metode penelitian kualitatif edisi revisi.” Bandung: PT Remaja Rosdakarya (2014).
Mudyahardjo, Redja. “Filsafat Ilmu Pendidikan Suatu Pengantar” (2004).
Muhaimin, M A. “Rekontruksi Pendidikan Islam: Dari Paradigma Pengembangan, Manajemen, Kelembagaan, Kurikulum hingga Strategi Pembelajaran.” PT Raja Grafindo Persada (2009).
Prahoro, Gatot. “Peningkatan Hasil Belajar Fiqih Materi Sholat Fardhu dan Sujud Sahwi Melalui Model Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD) Pada Siswa Kelas VII A MTS Sudirman Truko Bringin Kabupaten Semarang Tahun Pelajaran 2016/2017.” IAIN SALATIGA, 2018.
Purwanto, M Ngalim. “Ilmu pendidikan teoretis dan praktis (Edisi 2)/M. Ngalim Purwanto” (1995).
Rahman, Abdul, Ni Made Wirastika Sari, Fitriani Fitriani, Mochamad Sugiarto, Sattar Sattar, Zainal Abidin, Irwanto Irwanto, Anton Priyo Nugroho, Indriana Indriana, dan Nurjanna Ladjin. “Metode Penelitian Ilmu Sosial” (2022).
ROFI’AH, SITI. “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad (Student Teams Achievement Divisions) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran 1, no. 2 (2021): 145–153.
Sani, Berlin, dan Imas Kurniasih. “Ragam pengembangan model pembelajaran untuk peningkatan profesionalitas guru” (2019).
Setyono, Tri Djoko. “Paham konstruktivisme dalam model pembelajaran kooperatif (STAD).” Materi kuliah tidak diterbitkan. Denpasar (2011).
Sharan, Shlomo Ed. Handbook of cooperative learning methods. Greenwood Press/Greenwood Publishing Group, 1994.
Slavin, Robert E, dan Narulita Yusron. “Cooperative learning: Teori, riset dan praktik” (2005).
Strauss, Anselm, dan Juliet Corbin. “Basic of qualitative Research, Grounded Theory Procedures and Techniques, terj.” M. Shodiq. Yogyakarta: Pustaka Pelajar (2003).
Sudjana, Nana. “Penilaian hasil belajar mengajar.” Bandung: Remaja Rosdakarya (2009).
Suprihatiningrum, Jamil. “Strategi pembelajaran teori dan aplikasi.” Yogyakarta: Ar-ruzz media (2013).
Susanto, Ahmad. Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Kencana, 2016.
Sutirman, M Pd. “Media dan model-model Pembelajaran Inovatif.” Yogyakarta: Graha Ilmu 3, no. 2 (2013).
Toriqularif, Muhammad. “Penelitian evaluasi pendidikan.” Addabana: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 2 (2019): 66–76.