Relasi Jamaah Al Khidmah dengan Pondok Pesantren Assalafi Al Fithrah Perspektif Educational Marketing

Authors

  • Ali Mastur Sekolah Tinggi Agama Islam Al Fithrah

DOI:

https://doi.org/10.54180/elbanat.2023.13.1.67-84

Keywords:

Jama'ah Al Khidmah, Pesantren, Pesantren Assalafi Al Fithrah, Educational Marketing

Abstract

The activity of marketing educational services is not a business activity so that schools get students, but is a form of school responsibility to the community regarding educational services that have been, are being, and will be carried out. No matter how big an institution is engaged in services, if it is not introduced to the public, then the educational institution will not develop. Therefore, this study aims to analyze the relationship between Jamaah Al Khidmah and Assalafi Al Fithrah Islamic Boarding School from an Educational Marketing Perspective. This research using a qualitative narrative approach found that Jamaah Al Khidmah and Assalafi Al Fithrah Islamic Boarding School are a Dual Relationship partnership relationship (the broadcasting activities are carried out by Jamaah Al Khidmah while the education is by Pondok Al Fithrah), while the type of marketing Jamaah Al Khidmah is a type of internal marketing. and externally, with strategies through segmentation, targeting and positioning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, Nana Hendriana. Manajemen Strategi Pemasaran. Bandung: CV Pustaka Setia, 2015.
Ahmadi, Rulam. “Pengantar pendidikan: asas dan filsafat pendidikan.” Yogyakarta: Ar ruzz media 39 (2014).
al-Ishaqy, Pemikiran K H Achmad Asrori. “Pemikiran KH Achmad Asrori al-Ishaqy (Studi atas Pola Pengembangan Tarekat Qadiriyah wa Naqsyabandiyah Utsmaniyah
Surabaya)” (n.d.).
Assauri, Sofjan. “Manajemen Pemasaran Konsep Dasar dan Strategi.” Edisi Pertama Penerbit. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta (2009).
Basyid, Abd, dan M Yusuf. “Konstruksi Pemahaman Jamaah Majelis Zikir Al-Khidmah Terhadap Sakralitas Banyu Mana> qib.” Dialogia 18, no. 2 (2020): 328–354.
Djam’an, Satori, dan Komariah Aan. “Metodologi penelitian kualitatif.” Bandung: alfabeta 28 (2010).
Effendi, Nur Ika, Mumuh Mulyana, Ari Apriani, Andry Stepahnie Titing, Hari Nugroho,
Denta Purnama, Sri Ernawati, Ash Shadiq Egim, Yulia Nurendah, dan Titik Purwanti. Strategi Pemasaran. Global Eksekutif Teknologi, 2022.
Evans, Nicola, Arthur Farkas, Elizabeth Gilpin, Charles Berry, dan John P Pierce. “Influence of tobacco marketing and exposure to smokers on adolescent susceptibility to smoking.” JNCI: Journal of the National Cancer Institute 87, no. 20 (1995): 1538–1545.
Fathurrohman, Muhammad, dan Sulistyorini. Meretas pendidikan berkualitas dalam pendidikan Islam: menggagas pendidik atau guru yang ideal dan berkualitas dalam pendidikan Islam. Teras, 2012.
Gunawan, Imam. Metode Penelitian Kualitatif: teori dan praktik. Bumi Aksara, 2022.
Hidayat, Ara, dan Imam Machali. “Pengelolaan pendidikan: konsep, prinsip, dan aplikasi dalam mengelola sekolah dan madrasah.” Kaukaba, 2012.
Imran, Maharani. “Peran public relations pada program CSR dalam rangka meningkatkan citra positif perusahaan.” Jurnal LPPM: Paradigma 9, no. 1 (2012): 127–139.
KH. Achmad Asrori. Pedoman kepemimpinan dan kepengurusan dalam kegiatan dan amaliyah Ath Thoriqoh dan Al Khidmah. Semarang: Jama’ah Al Khidmah, 2014.
Kotler, Philip, dan Gary Amstrong. “Pemasaran.” Jakarta: Erlangga (2010).
Kotler, Philip, Swee Hoon Ang, Siew Meng Leong, dan Chin Tiong Tan. “Manajemen pemasaran perspektif asia.” Fandy Tjiptono (Penerjemah). Andi, Yogyakarta 12 (2000).
Kotler, Philip, dan Kevin Lane Keller. “Menejemen Pemasaran.” Penerbit: Erlanggga. Jakarta (2009).
Kriegbaum, Richard A. “Marketing to Advance the Small College.” New Directions for Institutional Advancement (1981).
Muhaimin, dan Abdul Mujib. Pemikiran pendidikan Islam: kajian filosofis dan kerangka dasar operasionalisasinya. Trigenda Karya, 1993.
Muhith, Abd. “Model pemasaran jasa pendidikan” (n.d.).
Mukhtar, Muhammad. “Pemasaran dan upaya dalam mempengaruhi harapan stakeholder dalam lembaga pendidikan Islam.” Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam 14, no. 2 (2017).
Munir, Muhammad. “Manajemen Pemasaran Pendidikan Dalam Peningkatan Kuantitas Peserta Didik.” Intizam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 2 (2018): 1–37.
Nurmalasari, Neneng, dan Imas Masitoh. “Manajemen Strategik Pemasaran Pendidikan Berbasis Media Sosial.” Journal Of Management Review 4, no. 3 (2020): 543–548.
Panuju, Redi. Komunikasi pemasaran: pemasaran sebagai gejala komunikasi komunikasi sebagai strategi pemasaran. Prenada Media, 2019.
Rachman, Fathor. Modernisasi Manajemen Pendidikan Islam. IRCiSoD, 2021.
Rohmatullah, Dawam Multazamy, dan Alfi Zakiyatun. “EKSISTENSI TQN AL-UTSMANI SRAGEN: Kajian Historis Tarekat Qadiriyah Wa Naqsyabandiyah Al-Utsmaniyah di Sukodono Sragen Tahun 1999–2009.” Al-Isnad: Journal of Islamic Civilization History and Humanities 3, no. 2 (2022): 1–15.
Sofiyan, Muhammad. “Implementasi Konsep Dzikir Majelis Al Khidmah Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Santri (Studi Kasus Santri Di Pondok Pesantren Assalafi Al-Fitrah Al Khidmah Metes Semarang.” IAIN KUDUS, 2020.
Sugiyono, Prof. “Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D.” Alpabeta, Bandung (2011): 62–70.
Sukardi, H M. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi Dan Praktiknya (Edisi Revisi). Bumi Aksara, 2021.
Supriyanto, S, dan M Ernawati. “Pemasaran Industri Jasa Kesehatan.” Edited by O. HS. Yogyakarta: Andi (2010).
Tatang, S. “Manajemen Pendidikan Berbasis Sekolah/Tatang S.” (2015).
Tim Tujuh. “Nilai-nilai Pesantrean dan Visi Misi.” In Pondok Pesantrean Assalafi Al Fithrah, 10. Surabaya, 2019.
Tjiptono, Fandy. Strategi pemasaran. Andi Offset, 1995.
Wahyudi, Kacung. “Manajemen pemasaran pendidikan.” Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman 4, no. 2 (2016): 99–116.
Wijaya, David. Pemasaran jasa pendidikan. Bumi Aksara, 2022.

Downloads

Published

2023-06-29

How to Cite

Mastur, A. (2023). Relasi Jamaah Al Khidmah dengan Pondok Pesantren Assalafi Al Fithrah Perspektif Educational Marketing. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 13(1), 67–84. https://doi.org/10.54180/elbanat.2023.13.1.67-84

Issue

Section

Articles