Pendekatan Sufistik dalam Pendidikan Adab Perspektif KH. Jamaluddin Ahmad

Authors

  • Mukhammad Wahyudi STAI YPBWI Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.54180/elbanat.2022.12.2.159-178

Keywords:

Adab Education, Sufistic Approach, Sufi Saga

Abstract

Adab education is absolutely for anyone, anywhere and anytime because adab education is a tool to open students' doors of amaliah in reflecting on the elements of their faith. The purpose of this research is to analyze the adab education from the perspective of KH. Jamaluddin Ahmad holistically and practically in the educational process. This research is a literature study with the stages of data collection, reading, recording, reducing which are then processed to draw conclusions. The research results show that, according to KH. Jamaluddin Ahmad, adab education requires a sufistic approach both scientifically and practice in macro and micro scope, with the aim of students having a concrete landscape portrait of how to become a civilized student. The practical implementation of a sufistic approach can use the stimulus of previous Sufi tales or Sunni scholars, provided that the elements of Sufism in the saga refer to elements of adab practice in everyday life so that it becomes a guide in ethics. However, KH. Jamaluddin Ahmad continues to place the teacher as a central figure in adab
education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin Ibnu, Rusn. Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 1998.
Abdul Mujib dan Jusuf Mudzakir. tt. Nuansa-nuansa Psikologi Islam. Raja Grafindo Persada: Jakarta. 2001
Abuddin, Nata. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Logos Wacana Ilmu. 1999.
Abuddin, Nata. Persepektif Islam tentang Pola Hubungan Guru-murid. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2001.
Ahmad D, Marimba. Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Cet. VIII. Bandung: al Ma’arif. 1998.
Ahmad, Tafsir. Ilmu Pendidikan dalam Persepektif Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya. 2004.
Al-Ghazali. Ihya’ Al-Ghazali, terj. Ismail Yakub. Jakarta: CV. Faizan. 1994.
Al-Ghazali. Mutiara Ihya’ Ulumuddin, terj. Iwan Kurniawan. Bandung: PT Mizan Pustaka. 2008.
Al-Ghazali. Ihya Ulumuddin. Jilid I. Beirut: Dar Al-kitab Al-Islami
Al-Abrasyi, Muhammad al Atiyyah. Prinsip-prinsip Dasar Pendidikan Islam. T.t.
Arifin, Zainal. Konsep Guru Menurut Sunan Kalijaga dalam Serat Wulangreh. Skripsi Sarjana IAIN Walisongo Semarang. Semarang: Perpustakaan Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo Semarang. 2006.
Al-Sha’rani abd al-Wahhab. Al-Anwar al-Qudsiyah fi Ma’rifah al-Qawa’id al-Sufiyah. Vol. 1. Beirut: Maktabah Al-Ma’arif. 1994.
Asy-Syalhub, Fuad bin Abdul Aziz. Muhammad SAW Al Muallimul Aw-Wal (Mengajar EQ Cara Nabi, Konsep Belajar Mengajar Cara Rasulullah SAW. terjm Ikhwan Fauzi. Bandung : MQS Publishing. 2005.
Az-Zarnuji, Asy-Syekh. Ta’limul Muta’alim. Maktabah Daru Ihya al-Kitab al-Arabiyah Indonesia. T.t.
Chabib, Thoha. Kapita Selekta Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 1996.
Darajat, Zakiah. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara. 1996.
Erwati, Aziz. Prinsip-prinsip Pendidikan Islam. Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri. 2003.
Fadli Rahman. “Pendidikan Multikuttural dalam Perspektif Psikologi Sufistik”. Jurnal Tarbiyatuna Pendidikan Agama lslam. Vol.1- No.1. 2011.
Hadziq Abdullah. t.t Rekonsiliasi Psikologi Sufistik dan Humanistik. RaSAIL: Semarang.
Hamzah. Profesi Kependidikan. Jakarta: Bumi Aksara. 2007.
H.M., Arifin. Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara. 2000.
Kautsar Azhari. Tasawuf Perenial, Kearifan Kritis Kaum Sufi. Serambi Ilmu Semesta: Jakarta. V. 2003.
Mas?ud Abdurrahman. Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik. Yogyakarta: Gama Media. 2007.
Muhaimin. Wacana Pengembangan Pendidikan Islam. Surabaya: Pustaka Pelajar. 2003.
Muhaimin. Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Filosofik dan Kerangka Dasar Operasionalisasinya. Bandung: PT Trigenda Raya. 1993.
Mukaffa Zumrotul. Guru Sufi Menelusuri Jejak Gerakan pendidikan tasawwuf kh.
Jamaluddin ahmad. Uin Sunan Ampel Press: Surabaya. 2018.
Muhammad al Atiyyah, Al-Abrasyi. Prinsip-prinsip Dasar Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia. 2003.
Mahmud Halim Abdul. Qadhiyyah al-Tasawuf al-Madrasah al-Syadziliyah. Kairo: Dar al Ma’arif. 1999.
Ngalim Purwanto. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya. 2010.
Oemar Hamalik. Kurikulum dan Pembelajarannya. Jakarta: Bumi Aksara. 2012.
Robert C. Bogdan, dan Sari Knopp Biklen. Riset Kualitatif untuk Pendidikan. Pengantar Teori dan Metode. Alih Bahasa: Munandir, Dirjen Dikti Depdikbud. 1982.
Soenarjo. al-Qur’an dan Terjemahnya, (Jakarta: Yayasan Penyelenggaraan Penterjemahan. 1994.
Syaiful Bahri, Djamarah. Guru dan Anak Didik dalam Interksi Edukatif, Jakarta: Rineka Cipta. 2000.
Thomas, Gordon. Guru Yang Efektif. Jakarta: Rajawali Pers. 1986.
Tulus, Tu’u. Peran Disiplin Pada Prilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo. 2004.
Usman Moh. Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya. 2000.
Moch.Djamaluddin Achmad, Tashawwuf Amali, 39; Moch.Djamaluddin Achmad, Jalan Menuju Allah, ii.
Moch. Jamaluddin ahmad. Antologi Tasawwuf, jombang:Pustaka Al-Muhibbin. 2019.
Moch. Jamaluddin ahmad. Menolak Kesangsian Wahabi, jombang:Pustaka Al-Muhibbin. 2013.
Moch. Jamaluddin ahmad. Syaikh ‘abdul qadir al-Jilani. jombang:Pustaka Al-Muhibbin. 2013.
Moch. Jamaluddin Ahmad. Pendidikan, Jombang: Pustaka Al-Muhibbin. 2013.
Moch. Jamaluddin Ahmad. Amal Hasanah dan Keutamaannya, jombang:Pustaka Al Muhibbin. 2019.
Mukhammad wahyudi. Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Tasawwuf Bagi Anak Usia Dini Di Tpq Mafatihul Ulum Wadungasri Waru Sidoarjo (Journal of Early
Childhood Education Studies. 2022.
Muthohar Ahmad. Pemikiran Pendidikan Al-Ghulayaini. Semarang: Pustaka Pelajar. 2009.
Yuliyatun Tajuddin. Komunikasi Dakwah Walisongo Perspektif Psikosufistik. AT TABSYIR. Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam. Vol. 2- No. 2. 2014.
Zaky Mubarak. al-Tashawuf al-Islami, Al-Akhlaq wa al-Adab, Vol. 2. Kairo: Kalimat al Arabiyah li al-Tarjamah wa al-Nasyar. 2012.
Zaenal. Strategi dan Metode Pembelajaran, Pekalongan: Stain Pekalongan Press. 2013
Zuhairini, dkk. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara. 1982.
Zumrotul Mukaffa, Guru Sufi Menelusuri Jejak Gerakan Pendidikan Tasawuf KH. Moch. Djamaluddin Ahmad, Surabaya: UIN Sunan Ampel Press. 2018.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Wahyudi, M. (2022). Pendekatan Sufistik dalam Pendidikan Adab Perspektif KH. Jamaluddin Ahmad. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 12(2), 159–178. https://doi.org/10.54180/elbanat.2022.12.2.159-178

Issue

Section

Articles