Menimbang Sejarah sebagai Landasan Kajian Ilmiah; sebuah Wacana Pemikiran dalam Metode Ilmiah
DOI:
https://doi.org/10.54180/elbanat.2017.7.1.128-150Keywords:
sejarah, Ibn Khaldun, Landasan Kajian Ilmiah, Wacana Pemikiran, Metode IlmiahAbstract
Like a scattered puzzle, history needs to be codified in a scientific frame so that it can contribute information for future generations. information for future generations. This article is here to answer that problem. History cannot be from aspects of society, assumptions that develop, definitions that are understood, facts, culture, language and various other things. understood, facts, culture, language and various other things. Therefore, it must be compiled in a building that contains all kinds of knowledge, ranging from language, philology, documents, economics, culture and even politics. Thus, history as a scientific discipline has given birth to various other disciplines derived from it, of course. other disciplines that are derived from it, of course with various focuses, although they remain focus, although still under one big umbrella called era change. called era change. In its process, history cannot be elements such as; worldview, beliefs, personal biases, honesty, partisanship and group prejudice. group prejudice. But if this can be overcome then it is not impossible that it will be able to achieve the true purpose of the truth of learning from the past
Downloads
References
Adam, Asvi Warman. Pelurusan Sejarah Indonesia. Yogyakarta: Ombak, 2007.
Adian, Donny Gahral. Percik Pemikiran Kontemporer. Yogyakarta: Jalasutra, 2006.
Ali, R. Moh. Pengantar Ilmu Sejarah Indonesia. Yogyakarta: LKiS, 2005.
Ankersmit, F.R. Refleksi Tentang Sejarah, Pendapat-pendapat Modern tentang Filsafat Sejarah. Jakarta: Gramedia, 1987.
Anwar, Yesmil, et. al. Pengantar Sosiologi Hukum. Surabaya: Grasindo, t.th.
Asmadi. Konsep Dasar Keperawatan. Jakarta: EGC, 2005.
Bakker, JWM. Pustaka Filsafat Filsafat Kebudayaan, Sebuah Pengantar.Yogyakarta: Kanisius, 1994.
Byrskog, Samuel. Story as History-History as Story: The Gospel Tradition in the Context of Ancient Oral History. German: Mohr. Siebeck, 2001.
Comte, Auguste. A Course of Positive Philosophy. T.t.: Kartindo, t.th
Darmodiharjo, Darji, et. al. Pokok-Pokok Filsafat Hukum: Apa dan Bagaimana Filsafat Hukum Indonesia. Jakarta: Gramedia, 2006.
Eneste, Pamusuk. Bibliografi Sastra Indonesia. Magelang: Indonesiatera, 2001.
FIP-UPI, Tim Pengembangan Ilmu Pendidikan. Ilmu dan Aplikasi Pendidikan Bagian 3: Pendidikan Disiplin Ilmu. T.t.: IMTIMA, 2007.
Frederick, William H. et. al. Pemahaman Sejarah Indonesia Sebelum dan Sesudah Revolusi. Jakarta: LP3ES, t.th.
Gottschalk, Louis. Mengerti Sejarah, terj. Nogroho Notosusanto. Jakarta: UI Press, 1986.
Hitami, Munzir. Revolusi Sejarah Manusia. Yogyakarta: LKiS, 2009.
Hughes, H. Stuart. Oswald Spengler. New Jersey: Transaction Publisher, 1992.
Indonesia, Yayasan Obor. Wacana: jurnal ilmu pengetahuan budaya, Teori dan Metodologi Ilmu Budaya. vol. 9, no.1 (April 2007).
Jhonson, Doyle Paul. Teori sosiologi Klasik dan Modern. terj. Robert M. Z. Lawang. Jakarta: Gramedia,1986.
Kartodirjo, Sartono. Pemikiran dan Perkembangan Historiografi Indonesia: Suatu Alternatif. Jakarta: Gramedia, 1982.
______ Pendekatan Ilmu Sosial dalam Metodologi Sejarah. Jakarta: Gramedia, 1993.
Keraf, A. Sonny.et. al. Ilmu Pengetahuan Sebuah Tinjauan Filosofis.Yogyakarta: Kanisius, 2001.
Kerlinger, Fred. Foundations of Behavioral Research. Orlando: Harcourt Brace, 1986.
Khald?n, Ibn. Al-Muqaddimah. Beyr?t: D?r al-Fikr, t.th.
Koetjaraningrat. Sejarah Teori Antropologi II. Jakarta: UI Press, 1990.
Kuntowijoyo. Budaya dan Masyarakat. Yogyakarta: Tiar Wacana, 1987.
______ Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya, 2005.
Latief, Juraid A. Haji Hayyun Seorang Imam dan Pejuang. Makassar: Universitas Hasanuddin, 2004.
Lauer, Robert H. Perspektif tentang Perubahan Sosial. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Lohanda, Mona. Sumber Sejarah dan Penelitian Sejarah. Jakarta: Lembaga Penelitian UI, 1998.
Ma’arif, Ahmad Syafii. Ibn Khaldun dalam Pandangan Penulis Barat dan Timur. Jakarta: GIP, 1996.
Marx, Karl. Et. al. The Communist Manifesto. T.t.: The Floating Press, 2009.
Mestika, Zed. Menggugat Tirani Sejarah Nasional suatu Telaah Pendahuluan Tentang Wacana Sejarah Nasional dalam PerspektifPerbandingan, Makalah. Disampaikan dalam Konfrensi Nasional Sejarah Indonesia VII. Jakarta. 28-31 Oktober 2001.
Nurdholt, Henk Schulte. et. al. Perspektif Baru Penulisan Sejarah Indonesia.Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2008.
Poespoprodjo, W. Logika Scientifika: Pengantar Dialektika dan Ilmu. Bandung: Remadja Karya, 1987.
Pratono, Suhartono W. Teori dan Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2010.
Raco, J. R. Metode Penelitian Kualitatif. Surabaya: Grasindo, t.th.
Rahardjo, Supratikno. Peradaban Jawa; Dinamika Pranata Politik, Agama, dan Ekonomi Jawa Kuno. Jakarta: Komunitas Bambu, 2002.
Rius. Marx Untuk pemula. Yogyakarta: Insist, 2000.
Riyanto, Yatim. Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: SIC, 1996.
Sjamsuddin, Helius. Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Ombak, 2007.
Supriatna, Nana, Sejarah untuk Kelas X SMA. T.t.: Grafindo Media Pratama, 2006.
Sztompka, Piotr. Sosiologi Perubahan Sosial. Jakarta: Prenada Media, 2004.
Teeuw, A. Sastra Dan Ilmu Sastra: Pengantar Teori Sastra. T.t.: Pustaka Jaya, 1984.
Tjandrasasmita. Uka, Arkeologi Islam Nusantara. Jakarta: Gramedia, 2009.
Ustman, Hasan. Metodologi Penelitian Sejarah. terj. A. Muin Umar, et. al.Jakarta: Kemenag, 1986.
Vardiansyah, Dani. Filsafat Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Jakarta: Indeks, 2008.
Vico, Giambattista. The New Science of Giambattista Vico. terj. Thomas Ghoddart, et. al. USA: Cornell University Press, 1984