Jendela Logika dalam Berfikir: Deduksi dan Induksi sebagai Dasar Penalaran Ilmiah

Authors

  • Imron Mustofa Sekolah Tinggi Agama Islam YPBWI Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.54180/elbanat.2016.6.2.121-142

Keywords:

logika, ilmiah, fikir, deduksi, induksi

Abstract

Logic has a very important role in the development of knowledge and the study of certain knowledge. As a science, it is the basis that determines thinking to be straight, precise and healthy. Because the function of logic is to investigate, formulate and apply the laws that are kept. Logic is a science that provides principles that must be followed in order to think validly according to the applicable rules. This is because, Scientific reasoning requires integrated proof of truth.  Between rational and factual or deductive and inductive truths, both of which use hypotheses as a bridge. both of which use hypotheses as a bridge bridge. Both deductive and inductive are not without flaws, hence the need for further identification, in order to arrive at a scientific reasoning method that agrees with integrated proof, between rational and factual truth.
rational and factual truth.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, R.D. Developing Children Thinking through Science. New Jersey: Prentice Hall, 1970.
Awuy, Tommy F. Problem filsafat moderen dan Dekonstruksi. T.t.: Lembaga Studi Filsafat, 1993.
Bagir, Zainal Abidin. Integrasi Ilmu dan Agama: Interpretasi dan Aksi. T.t.: Mizan Pustaka, 2005.
Bahm, Archie J. Filsafat Perbandingan. Yogyakarta: Kanisius, t.th.
Bakar, Oesman. Hierarki Ilmu. Bandung: Mizan, 1997.
Bakry, Noor Ms. Logika Praktis Dasar Filsafat dan Sarana Ilmu. Yogyakarta: Liberty, 2001.
Branner, Julia. Memadu Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Samarinda: Pustaka Pelajar, 2002.
Capra, Fritjop. Titik Balik Peradaban: Sains Masyarakat dan Kebangkitan Kebudayaan, terj. M. Thoyibi. Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya, 1998.
Dalen, D. Van. Understanding Educational Research. New York: Mc Graw Hill Book, 1973.
Epstein, Richard A. Skeptisisme dan Kebebasan. T.t.: Yayasan Obor Indonesia, t.th.
Faruqi (al), Ismail Raji. Islamization of Knowledge: General Principles and Work Plan. Washington: International Institute of Islamic Thought, 1982
Gie, Teh Liang. Dari Administrasi ke Filsafat. Yogyakarta: Supersukses, 1982.
Hadi, Protasius Hardono et al. Epistemologi, Filsafat Pengetahuan. Yogyakarta: Kanisius, 1994.
Hanafi, A. Pengantar Filsafat Ilmu. Jakarta: Bulan Bintang, 1976.
Haninah. Agama Pragmatis. T.t.: Indonesia Tera, 2001.
Hardiman, Budi F. Filsafat Modern. Jakarta: Gramedia, 2004.
Supriasumantri, Jujun S. Filsafat Ilmu sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Sinar Harapan, 1985.
Hunnex, Milton D. Peta filsafat: Pendekatan Kronoligis dan Tematik. Jakarta: Teraju, 2004.
Jabiri (al), Muhammad Abid. Isykaliyy?t al-Fikr al-‘Arabi al-Mu’?shir. Beyrut: Markas Dir?s?t al-Wahdiyyah al-‘Arabiyyah, 1994.
Kneller, Geoge F. Introduction to the Philosophy of Education. New York: John Willey & Son, 1964.
Lembaga untuk Transformasi Sosial Indonesia, Wacana. T.t.: Yayasan Obor Indonesia, 2006.
Muhadjir, Noeng. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin, 2006.
Muhyidin, Muhammad. Berani Hidup Siap Mati. T.t.: Mizan Publika, t.th.
Muis, A. Komunikasi Islami. Bandung: Remaja Roshda Karya, 2001.
Muller, Herbert J. Science and Criticism. New Haven: Yale University Press, 1943.
Mundiri, Logika. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2000.
Muslih, Mohammad. “Problem Keilmuan Kontemporer dan Pengaruhnya Terhadap Dunia Pendidikan”, Tsaqafah jurnal Peradaban Islam. vol. 8, no. 1, April 2012
______ Filsafat Ilmu, Kajian atas Asumsi Dasar Paradigma dan Kerangka
Teori Ilmu Pengetahuan. Yogyakarta: Belukar, 2008.
Poeradisastra, Saleh Iskandar. Sumbangan Islam kepada Ilmu dan Kebudayaan Modern. Jakarta: Girimukti Pasaka, 1981.
Qomar, Mujamil. Epistemologi Pendidikan Islam dari Metode Rasional hingga Metode Kritik. Jakarta: Erlangga, t.th.
Rakhmat, Jalaluddin. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Roshda Karya, 2005.
Rapar, Jan Hendrik. Pengantar Logika, Asas-Asas Penalaran Sistematis.Yogyakarta: Kanisius, t.th.
______ Pustaka Filsafat Pengantar Filsafat. Yogyakarta: Kanisius, t.th.
Sastrapratedja, M. Etika Dan Hukum: Relevansi Teori Hkm Kodrat Th. Aquinas. Yogyakarta: Kanisius, 2002.
Sholikhin, Muhammad. Filsafat dan Metafisika dalam Islam. T.t.: Narasi, t.th
Suhartono, Suparlan. Sejarah Pemikiran Filsafat Modern. Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2005.
Sutrisno, Mudji. Oase Estetis: Estetika Dalam Kata dan Sketza. Yogyakarta: Kanisius, 2006.
______ Teks-teks kunci estetika: Filsafat Seni. T.t.: Galangpress Group, 2005.
Wattimena, Reza A.A. Filsafat & Sains (Sebuah Pengantar). T.t.: Grasindor, t.th.
Woodhouse, Mark B. Berfilsafat: Sebuah Langkah Awal. Yogyakarta: Kanisius, 2000

Downloads

Published

2016-12-30

How to Cite

Mustofa, I. (2016). Jendela Logika dalam Berfikir: Deduksi dan Induksi sebagai Dasar Penalaran Ilmiah. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 6(2), 121–142. https://doi.org/10.54180/elbanat.2016.6.2.121-142

Issue

Section

Articles