Pembelajaran Kertas Kokoro untuk Melatih Motorik Halus Anak di PPT Sekar Wangi Kecamatan Pakal Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.54180/joeces.v5i1.588Keywords:
The Fine Motor Skills, Learning Media, Kokoru PaperAbstract
The Fine motor skills are crucial for early childhood development because they are directly related to basic skills such as writing, drawing, assembling, and other daily activities that require coordination and precision of movement. One way to develop this aspect is through fun, creative activity-based learning. This study aims to explore the application of learning activities using kokoru paper to develop children's fine motor skills at the Sekar Wangi Child Development Center (PPT) in Pakal District, Surabaya.
The learning method used was hands-on, with children being invited to create sunflower crafts from kokoru paper, following the steps of cutting, rolling, and gluing. This process provided a stimulus that stimulated hand-eye coordination, finger strength, concentration, and the ability to follow instructions. Furthermore, this activity encouraged children's creativity and independent self-expression.
The results showed that most children successfully completed the tasks and demonstrated significant progress in fine motor skills. Even children who previously struggled were able to show gradual progress with appropriate guidance. Thus, kokoru paper-based learning has proven to be an effective, enjoyable approach that supports optimal child development in early childhood.
References
Abdussamad, Zuchri. Metode Penelitian Kualitatif. Media Press, 2021.
Afandi, Achmad. Buku Ajar Pendidikan dan Perkembangan Motorik. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia. 2019.
Anggito, Albi. Metodologi penelitian kualitatif. Sukabumi: CV Jejak. 2018.
Chasanah, Abidatul, “Anak Usia Dini Dalam Pandangan Al-Qur’an, Al-Hadist Serta Pendapat Ulama”. Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir Program Studi Ilmu Agama dan Tafsir. (2019). Volume 4, Nomor 1.
Fatmawati, Fitri Ayu. Pengembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Gresik: Caremedia Communication. 2020
Fitriyani, “Upaya Meningkatkan Kreativitas Anak Dengan Menggunakan Media Kertas Kokoru Di RA Dharma Wanita Persatuan Unit Agama Lubuk Pakam”, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Medan. 2018.
Hamdini, Istifarin Hanoum, “Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Metode Demonstrasi Kegiatan Menggulung Kertas Kokoru Pada Anak Kelompok B3 Di TK Kartika IV-73 Kecamatan Sumbersari Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2016/2017”, Skripsi, Universitas Jember, 2017.
Hanafi, Imam. Perkembangan Manusia Dalam Tinjauan Psikologi Dan Al-Qur’an. (2018). Vol. 1, No 01.
Hardiyanti, Septiana Wahyu. “Pengaruh Media Kokoru (Colour Corrugated Paper) terhadap Kemampuan Motorik Halus”, Skripsi, Universitas Muhammadiyyah Magelang. 2017.
Hayati, Tuti dan Arin Tawati. Upaya Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Metode Demonstrasi Menggunakan Kertas Kokoru. Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (2021) Vol.4, No.2.
Ismail, Dasar-Dasar Penelitian Pendidikan, Klaten: Penerbit Lakeisha, 2021 Isnawati, Ruslia. Cara Kreatif Dalam Proses Belajar (Konsentrasi Belajar pada Anak Gejala Gangguan Pemusatan Perhatian), Surabaya: Cv Jakad Media Publishing, 2020
Kementrian Agama RI. Al-Qur’an Tafsir Per Kata. Jakarta: PT Suara Agung Jakarta, 2014.
Khadijah dan Nurul Amelia. Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana, 2020.
Kusmawati,Iffah Indri.dkk.Pola Asuh Orang Tua dan Tumbuh Kembang Balita. Sukabmi: CV Jejak. 2023
Leoni, Andini Abuk.dkk. Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Penerapan Media Kertas Kokoru. Jurnal Pendidikan Dan Konseling. (2022) Volume 4, Nomor 4.
Lestariningrum, Anik,dkk. Inovasi Pembelajaran Anak Usia Dini, Madiun: CV Bayfa Cendekia Indonesia, 2021
Masruroh, Ayu, “Pengaruh Media Colour Corrugated Paper (Kokoru) Terhadap Kemampuan Motorik Halus Pada Anak kelompok B-1 Di Taman Kanak- Kanak (TK) Dharma Wanita Persatuan Kalanganyar Sedati Sidoarjo”, Skripsi, Universitas Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2019.
Mustikasari, Menur. Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Menggunakan Permainan Kertas Kokoru Di TK Negeri Pembina Monterado. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. (2019). Edisi 7 tahun ke 8.
Nizamuddin, Khairul Anwar, dkk, Metodologi Penelitian, Riau: Dotpuls Publisher.2021
Nurlaili. Modul Pengembangan Motorik halus Anak Usia Dini. 2019.
Oktaviani, Dini. dkk 2021. Bermain Dengan Media TASRU (Kertas Kokoru) Untuk Mengembangkan Motorik Halus Anak. Jurnal Efektor, volume 8.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak usia Dini, Jakarta: Depdiknas, 2014.
Purmaningsih, Ine Rahayu dan Tedi Purbangkara. Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkab Kualitas Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia. 2022.
Rukin, Metodologi Penelitian Kualitatif, Surabaya: CV Jakad Media Publishing, 2021.
Siddiq, Umar dan Moh. Miftachul Choiri, Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan, Ponorogo: CV. Nata Karya, 2019.
Siyoto, Sandu. Dasar Metodologi Penelitian, Yogyakarta: Literasi Media Publishing, 2015.
Sofyan, Hendra. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: CV Infomedika. 2015
Sukamti, Endang Rini, Perkembangan Motorik, Yogyakarta: UNY Press. 2018
Suryana, Dadan. Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana, 2021
Susanto, Ahmad. Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana, 2011.
Tim Penyusun. Pedoman Penulisan Karya Ilmiyah. Jember: UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember. 2021.
Wahyuni, Indah. 2022. Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Berdasarkan gaya Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Volume 8.
Yuliantina, Irma. dkk. Menyiapkan Satuan PAUD Dalam Kondisi Darurat. Madiun: CV. Bayfa Cendekia Indonesia.