Transformasi Kompetensi dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam: Problematika dan Solusi untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.54180/elbanat.2024.14.2.304-325Keywords:
Islamic Religious Education, Teacher Professionalism, Educator Competence, Holistic Evaluation, Learning TechnologyAbstract
The professionalism of Islamic Religious Education (PAI) teachers in Indonesia faces significant challenges that affect the quality of teaching and learning. This study aims to identify key issues, including the lack of exemplary behavior among teachers, low professional competence, insufficient mastery of subject matter, suboptimal classroom management, limited use of technology, and a focus on cognitive-based evaluation. It also proposes comprehensive solutions, such as competency enhancement through training, expertise-based recruitment, and holistic evaluation covering cognitive, affective, and psychomotor domains. Employing a literature-based research approach, this study highlights strategic efforts to integrate value-driven and technology-based learning to meet the demands of modern education. The findings provide valuable insights for developing more effective Islamic education policies, ensuring improved teaching quality and better student outcomes.
Downloads
References
Andani, Meri. “Implementasi Pendidikan Pancasila Dalam Pendidikan Toleransi Di Era Digital.” ARINI: Jurnal Ilmiah dan Karya Inovasi Guru 1, no. 1 (2024): 37–48.
Andria Rosa, Mahyudin Ritonga, and Wedy Nasrul. “Penggunaan Media Berbasis Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri.” Jurnal Islamika 3, no. 2 (2020): 36–43.
Assegaf, Abd. Rachman. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2011.
Batubara, Muhyi. Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Ciputat Press, 2004.
Betwan, Betwan. “Pentingnya Evaluasi Afektif Pada Pembelajaran Pai Di Sekolah.” Al Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam 2, no. 1 (2019): 45.
Budiya, Bahroin, and Thoriq Al Anshori. “Strategi Pengelolaan Kelas Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Peningkatkan Prestasi Belajar Siswa.” Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam 4, no. 1 (2022): 1–11.
Daryanto. Standar Kompetensi Dan Penilaian Kinerja Guru Profesional. Jakarta:
Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah, 2013.
Daulay, Haidar Putra. Pendidikan Islam Dalam Mencerdakan Bangsa. Jakarta: Rineka Cipta, 2012.
Hamalik, Oemar. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: Bumi Aksara, 2006.
Iman Firmansyah. “Pendidikan Agama Islam Pengertian Tujuan Dasar Dan Fungsi.” Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim 17, no. 2 (2019): 79–90.
Jayanthi, Ria, and Anggini Dinaseviani. “Kesenjangan Digital Dan Solusi Yang Diterapkan Di Indonesia Selama Pandemi COVID-19.” JURNAL IPTEKKOM Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi Informasi 24, no. 2 (2022): 187–200.
Khotimah, Husnol, Umar Manshur, Abdul Wahid Zaini, M Aqil Fahmi Sanjani, and Suhermanto Suhermanto. “Increasing the Competence of Islamic Religious Education Teachers From a Madrasah-Based Management Perspective.” Managere: Indonesian Journal of Educational Management 6, no. 1 (2024): 13-26.
Latifah, Hestin, and Zaka Hadikusuma Ramadan. “Problematika Guru Dalam Pemanfaatan Internet Sebagai Media Pembelajaran.” Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7, no. 5 (2023): 5823–5836.
Marzuki. Pendidikan Karakter Islam. Jakarta: Amzah, 2015.
Miles, M.B., A.M. Huberman, and J. Saldana. Qualitative Data Analysis: A Mehods Sourcebook (Third Edition). Los Angeles: SAGE Publications, Inc, 2014.
Moch. Tolchah. Problematika Pendidikan Agama Islam Dan Solusinya. Surabaya: Kanzun Books, 2020.
Muhaimin. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Sekolah, Madrasah Dan Perguruan Tinggi. Jakarta: Rajawali Pers, 2005.
Mukarromah dan Silvinatin Al-Masithoh. Strategi Pembelajaran Dalam Perspektif Al Qur’an. Pasuruan: Insan Mulia Publishing, 2023.
Mukarromah, Mukarromah, Berlian Tahta Arsyillah, and Nurul Fauzah. “Integrasi Indoor Dan Outdoor Learning Pada Praktik Pengalaman Lapangan Program Studi
Pendidikan Agama Islam.” EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam 14, no. 1 (2024): 59–76.
Mukarromah, Rohman, and Rika Sartika. “Pendidikan Karakter Perspektif Al-Ghazali (Analisis Terhadap Pemikiran Al-Ghazali Tentang Pendidikan Karakter Sebagai
Solusi Problem Dekadensi Moral Dan Signifikansinya Dalam Pendidikan Di Indonesia).” Tila: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 2, no. 2 (2022): 302-323.
Mukarromah, Rika Sartika, and Arofatul Muawanah. Integrasi-Interkoneksi Pendidikan Islam Berbasis Karakter. Surabaya: The UINSA Press, 2024.
Mustofa, Mustofa. “Upaya Pengembangan Profesionalisme Guru Di Indonesia.” Jurnal Ekonomi dan Pendidikan 4, no. 1 (2007): 17245.
Nata, Abuddin. Pendidikan Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam Di Indonesia. Jakarta: Prenada Media Group, 2007.
Nuhari, S, A Mahfudin, A Mukhid, and ... “PENINGKATAN KOMPETENSI GURU PAI MELALUI DIKLAT PROSES PEMBELAJARAN DI MTs. NEGERI 9 MAGETAN.” AICOMS: Annual … (2021): 24–36.
Nur Aliyah, Riza, An An Andari, and Suci Hartati. “Evaluasi Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Unggulan Darusy
SYafa’ah Kotagajah Kecamatan Kotagajah Kabupaten Lampung Tengah.” Unisan Jurnal: Jurnal Manajamen dan Pendidikan 1, no. 1 (2022): 370–381.
Nurlitasari, Amalia, and Tasman Hamami. “Assessment as, for, of Learning Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Tingkat Menengah Atas.” Humanika 23, no. 2 (2023): 225–234.
Purwanto, M. Ngalim. Ilmu Pendidikan: Teoritis Dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya, 1995.
Raseuki, Mujiburrahman dan Geubrielle. “Kredibilitas Guru PAI Di Masa Pandemi Covid 19: Studi Di SMP Negeri 2 Bate Kabupaten Pidie.” Fathir: Jurnal Studi Islam 1,
no. 1 (2024): 90.
Rofiq, Aunur. “Pengelolaan Kelas.” Malang: Direktorat Jendral PMPTK (2009).
Rohidin, Dr. Drs. Pendidikan Agama Islam, n.d.
Rusydiyah, Evi Fatimatur, Zaini Tamin AR, and Moh Rifqi Rahman. “Literacy Policy in Southeast Asia: A Comparative Study between Singapore, Malaysia, and Indonesia.” Center for Educational Policy Studies Journal 13, no. 2 (2023): 79-96.
Sa’diyah, Halimatus, Hanik Yuni Alfiyah, Zaini Tamin Ar, and Nasaruddin Nasaruddin. “Model Research and Development Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama
Islam.” EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam 10, no. 1 (2020): 42-73.
Saputri, Wulandari, Pairin, and Rahmawati. “KEJENUHAN BELAJAR PAI SISWA KELAS VIII” 5, no. 1 (2024): 1–7.
Sari, Via Anjela, Ahmad Zainuri, Rabial Kanada, and Ibrahim Ibrahim. “Manajemen Rekrutmen Guru PAI Di SMK Nurul Iman Palembang (Analisis Terhadap Proses
Dan Materi Seleksi).” Fitrah: Journal of Islamic Education 2, no. 2 (2022): 156-169.
Sudarto. Metode Penelitian Filsafat. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2002.
Sukardi, M. Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi Dan Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara, 2018.
Thobroni, Ahmad Yusam, and Zaini Tamin AR. “Problematika Pembelajaran Mata Kuliah Tafsir Dan Hadis Tarbawi Di Perguruan Tinggi Agama Islam Di Surabaya.” Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman 10, no. 2 (2020): 182–196.
Tilaar, H.A.R. Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional Dalam Perspektif Abad 21. Magelang: Indonesia Tera, 1999.
Trimono. “Media Digital Untuk Pembelajaran PAI.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 5, no. 2 (2023): 6096–6103.
Usman, Moh.Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Moleong, J. L. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Remaja Rosdakarya, 2015.
Wijaya, Asep, and Fahmi Makaraja. “Implemenasi Media Pembelajaran Berbasis Digital Dan Konvensional Pada Pembelajaran PAI Di SDN 32 Rejang Lebong.” Jurnal Tarbiyah Almuslim 2, no. 1 (2024): 38–54.
Zulfatmi, Nasir Budiman. “INTEGRASI NILAI KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS KURTILAS (Kajian Peran Keteladanan Guru PAI Madrasah Aliyah Di Aceh).” Jurnal MUDARRISUNA: Media … (2020): 696–714.
Zulia Putri, Sarmidin, Ikrima Mailani. “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Perilaku Kegamaan Siswa.” AL-HIKMAH?: Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam 2, no. 2 (2020): 2.