Pengaruh Gaya Mengajar Guru, Dukungan Orang Tua dan Kepercayaan Diri terhadap Minat Belajar Siswa

Authors

  • Shinta Maulidia Safitri Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Eli Masnawati Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.54180/elbanat.2024.14.1.77-90

Keywords:

Interest to learn, Teaching Style, Parental Support, Self-Confident

Abstract

This study aims to understand the influence of teaching methods such as peer pressure, guidance, and self-awareness on students' learning motivation. This study focuses on the influence of guidance, interpersonal relationships, and self-awareness on students' learning motivation at Wadungasri Elementary School, Waru, Sidoarjo. The research conducted here is quantitative. By using 103 respondents as the research sample, the sampling technique used is a census. The data collection method uses a questionnaire, and statistical analysis is carried out using a statistical approach. The findings of the study indicate that teaching by example, having a supportive community, and having self-awareness have a significant positive impact on students' learning intentions at Wadungasri Elementary School, Waru, Sidoarjo. All of these factors have a significant impact on students' understanding of the factors that influence their desire to learn in a traditional classroom environment. Forming and maintaining students' interest in learning in an educational environment is the level of student self-confidence, teacher teaching, and the persistence of parental support

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y., T. Mulyati., & H. Yunansah. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis . Bumi Aksara.
Akmal, D., D. Darmawan., & A. Wardani. (2015). Manajemen Pendidikan. IntiPresindo Pustaka, Bandung.
Andayani, D. & D. Darmawan. (2004). Pembelajaran dan Pengajaran. IntiPresindo Pustaka, Bandung.
Bahar, AJ & FM Sham. (2022). Pendekatan Minat Kepada Pelajar dalam Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam. e-BANGI , 19(7), 109-123.
Christie, C. (2022). Intervensi Tuhan dalam Keterlibatan Orang Tua terhadap Gaya Belajar Generasi Pembelajar Mandiri (Homeschooling). REDOMINASI: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani , 4(1), 12-37.
Darmawan, D. (2007). Strategi Belajar. Metromedia, Surabaya.
Dini, JPAU (2022). Peran Orang Tua dalam Menyediakan Home Literacy Environment (HLE) pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini , 6(3), 1367-1381.
Fahmi, DI (2022). Efektivitas Mendongeng Sebagai Upaya Konstruktif dalam Membentuk Kepribadian Anak.Pancasona: Pengabdian dalam Cakupan Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(1), 29-40.
Fajarwati, I. (2016). Pengaruh Peranan Guru dan Efikasi Diri Siswa Terhadap Minat Belajar Kompetensi Keahlian Pemasaran Siswa Kelas X Pemasaran di SMK Negeri 1 Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS, 10(2), 233-244.
Hutomo, S., D.Akhmal., D. Darmawan., & Y. Yuliana. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Addar Press, Jakarta.
Irwansyah, M. & Perkasa, M. (2022). Pendekatan Ilmiah dalam Pembelajaran Abad 21. Penerbit NEM.
Komara, I. B. (2016). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Psikopedagogia, 5(1), 33-42.
Kurniawan, DE (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan dan Pembangunan, 9(2), 47-51.
Lembong, D., S. Hutomo., & D. Darmawan. (2015). Komunikasi Pendidikan. IntiPresindo Pustaka, Bandung.
Mahyudi, S. (2012). Peranan Gaya Mengajar Guru Fisika Terhadap Minat Belajar Fisika Siswa Kelas IX MTs Istiqlal Delitua. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 9-14.
Mansur, A. (2020). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua Terhadap Minat Belajar Siswa SD Plus An-Nur Gurah. Disertasi doktoral. IAIN Kediri.
Marbun, P. (2019). Strategi Pembelajaran Transformatif. Diegesis: Jurnal Teologi , 4(2), 41-49.
Mardikaningsih, R. & D. Darmawan. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif. IntiPresindo Pustaka, Bandung.
Masnawati, E. & D. Darmawan. (2023). Optimal Utilization of Google Classroom Media in Online Learning, International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 4(1), 20–24.
Masnawati, E. & M. Hariani. (2023). Teacher Example and its Impact on Students' Social Behavior, Studi Ilmu Sosial Indonesia, 3(1), 31-48.
Nur, N. & M. S. Nugraha. (2023). Implementasi Model Pembelajaran STEAM Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Di RA Al-Manshuriyah Kota Sukabumi. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 1(5), 73-93.
Nurhasanah, A. & R.E. Indrajit. (2021). Parenting 4.0: Mengenali Pribadi dan Potensi Anak Generasi Multiple Intelligences. Penerbit Andi.
Purwaningsih, W. (2019). Hubungan Gaya Mengajar Pendidik PAI Dengan Minat Belajar Peserta Didik SMAN 1 Purbolinggo. Skripsi, IAIN Metro.
Purwanti, S., T. Palambeta., D. Darmawan., & S. Arifin. (2014). Hubungan Metode Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 37-46.
Rahmat, H. & M. Jannatin. (2018). Hubungan Gaya Mengajar Guru dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. El Midad, 10(2), 98-111.
Rifai, A. (2018). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Aqidah Akhlak terhadap Minat Belajar Siswa Kelas XI di Madrasah Aliyah Negeri 5 Sleman-Yogyakarta. Skripsi, Universitas Islam Indonesia Yogyakarta.
Roza, P. (2020). Kewarganegaraan Digital: Menyiapkan Generasi Milenial Menjadi Warga Negara Demokratis di Abad Digital. Jurnal Sosioteknologi, 19(2), 190-202.
Salirawati, D. (2012). Percaya Diri, Keingintahuan, dan Berjiwa Wirausaha: Tiga Karakter Penting Bagi Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(2).
Subarno, A. (2019). Pengaruh Gaya Mengajar Guru dan Perhatian Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Siswa di SMK Batik 1 Surakarta. JIKAP (Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran), 3(4), 31-39.
Sukomardojo, T. (2023). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia. Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah Volume, 5(2), 205-214.
Sutarjo, M., D. Darmawan & Y.I. Sari. (2007). Evaluasi Pendidikan. Spektrum Nusa Press, Jakarta.
Syifâ, R. (2008). Psikologi Humanistik dan Aplikasinya Dalam Pendidikan. El-Tarbawi, 1(1), 99-114.
Wahid, LA & T. Hamami. (2021). Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam dan Strategi Pengembangannya dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam , 8(1), 1-10.
Zaifullah, Z., H. Cikka., & M. I. Kahar. (2021). Strategi Guru dalam Meningkatkan Interaksi dan Minat Belajar Terhadap Keberhasilan Peserta Didik dalam Menghadapi Pembelajaran Tatap Muka di Masa Pandemi Covid 19. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 4(2), 9-18.

Downloads

Published

2024-06-19

How to Cite

Safitri, S. M., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Gaya Mengajar Guru, Dukungan Orang Tua dan Kepercayaan Diri terhadap Minat Belajar Siswa. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 14(1), 77–90. https://doi.org/10.54180/elbanat.2024.14.1.77-90

Issue

Section

Articles